روان شناسی شخصیت زنان

روان شناسی شخصیت زنان

مقدمه

چگونه باید به سطح مطلوبی از شناخت در مورد زنان دست یافت؟! روانشناسی شخصیت زنان چه کمکی به ارتباط شما با یک زن می کند؟! بسیاری از افراد با توجه شنیده ها و تفکرات غالب در جامعه فکر می کنند که شناخت کامل زن ها کار پیچیده و بسیاری سختی می باشد. این گفته تا حدودی می تواند درست باشد و شکی در آن نیست؛ اما شناخت مطلوب زنان کار ساده ای نمی باشد و شما میتوانید با کمک گرفتن از روانشناسی شخصیت زن و توجه به برخی نکات خاص، قضاوتی صحیح و منطقی درباره آنها داشته باشید. توجه به ارتباط مستحکم و عمیق میان افکار و احساسات درونی و رفتارهای بیرونی در طی این مسیر از نکات بسیار مهمی است که باید به آن توجهی ویژه داشت.

نکات مهم در روانشناسی شخصیت زنان

روانشناسی شخصیت زن دارای ابعاد و نکات متعددی می باشد. در ادامه این نوشته شما را با چند نکته مهم آشنا کرده ایم.

چگونه لباس می‌ پوشد؟

به احتمال خیلی زیاد برای مردان در مواجهه با زنان اولین نکته ای که حائز اهمیت می باشد، زیبایی یک زن باشد؛ اما برای یک زن معمولا این گونه نیست. آنها معمولاً در نگاه اول به ظاهر افراد، نوع لباس و پوشش افراد را مورد توجه قرار می‌دهند. با توجه به همین ویژگی مختصر و کوتاه، می‌توان رفتار و طرز تفکر خود زنان را هم مورد ارزیابی قرار داد. از آن جهت که نوع پوشش در نظر بانوان یکی از اصول بسیار مهم ارتباط و حتی اولین نکته در ایجاد یک ارتباط سالم به حساب می‌ آید، پس خود آنها هم با توجه به سطح دغدغه‌ ای که در این مورد دارند، برای انتخاب لباس حساسیت و دقت بالایی خرج می‌ دهند.

نوع نگاه زنان به زندگی

یکی از نکات بسیار مهمی که نیاز است به آن توجه زیادی شود، نوع نگاه یک زن به زندگی می باشد. این موضوع متشکل از قسمت های مختلفی می باشد که با شناخت دقیق هر یک از آنان، شناخت نسبی ما از زنان به مرور کامل تر و عمیق تر می شود.  اینکه مهمترین دغدغه‌ های آنها در زندگی در چه زمینه‌ هایی است، آرزو ها و ترس‌ هایی که دارند بر اساس چه جنس و چه سبکی از تفکر شکل گرفته است، اغلب ترجیح می‌دهند به چه موضوعاتی فکر کنند، و برای آن وقت بگذارند و بسیاری مسائل دیگر از این دست می‌تواند جواب‌های مهمی را در اختیار ما بگذارد تا بتوانیم به بیشتر با شخصیت آنها آشنا شویم.

نظام ارزشی او چگونه است؟

روانشناسی شخصیت زن بدون در نظر گرفتن ارزش هایی که برای او اهمیت دارد، ناقص خواهد بود. این نظام ارزشی نه تنها شامل بایدها و موضوعاتی که انجام آنها برای زنان مهم است، بلکه شامل نبایدهای زندگی آنها نیز می‌شود. خط قرمز ها بخش مهمی از تفکرات هر فرد را تشکیل می‌دهند که مراعات آنها و یا عبور از این خطوط با واکنش‌های قابل توجه افراد مواجه می‌شود. این باید و نبایدها در تمام مراحل زندگی هر فرد حضور دارند و به رفتارهای او به صورت کلی شکل می‌دهند. از طرفی مواجه برخورد با افرادی که دارای نظام‌های ارزشی متفاوت‌اند و واکنش‌ هایی که در اثر این تفاوت بروز می‌ کند منبعی خوبی برای شناخت روانشناسی افراد به حساب می‌ آید.

سبک زندگی او به چه شکل می باشد؟!

شاید در نگاه اول این گونه به نظر آید که سبک زندگی تابعی از عادات روزمره افراد است که با گذشت زمان به یک الگوی پایدار تبدیل شده است؛ اما این همه ماجرا نیست. همانطور که در ابتدای مقاله اشاره شد، ما هیچ رفتاری انجام نمی‌دهیم مگر اینکه آن رفتار در افکار و نوع شخصیت ما ریشه داشته باشد و از آن نشأت گرفته باشد. اینکه عادت‌ های ما چه در حوزه سبک زندگی و چه در بخش‌های دیگر از از رفتار های تکراری ما تاثیر می‌ پذیرند امری غیر قابل کتمان است اما همینجا است که باید به دو نکته دیگر توجه کنیم.

نکته اول اینکه همین رفتار های تکرار شونده‌ ی ما از کجا ریشه گرفته اند که ما حاضر هستیم بارها و بارها آنها را تکرار کنیم! و حتی در برخی موارد به تکرار کردن آنها اعتیاد پیدا کرده ایم؟! آیا از جایی غیر از علاقه‌ ها، ترس‌ ها، آرزوها و به طور کلی از افکار ما نوع شخصیت ما ریشه گرفته اند؟

سوال و نکته دوم این که آیا سبک زندگی افراد در طول سال‌ های زندگی همیشه یکسان می باشد و به هیچ عنوان دچار دگرگونی نمی‌شود؟ مسلماً جواب این سوال پاسخی منفی است. یکی از مهمترین عوامل ایجاد تغییر در سبک زندگی، افکار ما می باشد که به ما می‌گوید باید بخشی از سبک زندگی قبلی را اصلاح کنیم و در نتیجه ما وارد عمل می‌شویم و با کمک اراده و اعماد خودآگاه به جنگ عادت‌ها می‌ رویم.

هنگامی که سبک زندگی ما تحت الشعاع تفکرات و شخصیت ما قرار دارد، چگونه می شود به عنوان یکی از نشانه ها و ابزار شناخت شخصیت از آن غافل شد و از کنارش عبور کرد؟

سطح و عمق روابط اجتماعی زن

از مهمترین ویژگی های شخصیتی هر فرد، نوع ارتباط اجتماعی آن فرد بر اساس علاقه و نیازی است که به این روابط احساس می کند. ممکن است شخصی به تنهایی با خود عادت داشته باشد و از آن لذت ببرد و پیامد آن به صورتی باشد که فرد با حضور در اجتماع احساس معذب بودن کرده و به اصطلاح سعی می‌ کند به حصار تنهایی خود برگردد. از طرفی افراد زیادی هستند به سطح وسیعی از رفتارهای اجتماعی عادت کرده اند و تنهایی و دوری از جمع برایشان عذاب آور است.

بدون شک توجه به روابط اجتماعی برای روانشناسی شخصیت زن یک نشانه‌ ی بسیار مهم و ضروری به حساب می‌ آید که بدون توجه به آن، سطح شناخت ما از سطح مطلوب فاصله‌ ی قابل توجهی خواهد داشت.

برخورد با دوستان و نزدیکان

به غیر از سطح روابط اجتماعی، این مورد که هر شخص با چند نفر در ارتباط است و سطح و عمق ارتباطی او در چه حدی صورت می گیرد، توجه به کیفیت این گونه روابط نیز از اهمیت بسیاری برخوردار می باشد. آیا این روابط در عمل برای او و کسانی که با در ارتباط هستند لذت بخش و ضروری است یا در مواردی این روابط فقط بر اساس عادت و اجبار ادامه پیدا کرده است؟ آیا فرد برای حفظ این روابط تلاش خاصی انجام می‌دهد و یا فقط به آنها تن داده و با جریان باد تغییر جهت می‌دهد؟ این روابط چه نقشی در زندگی فردی و اجتماعی او دارند و تا چه حد به این روابط احساس نیاز می‌کند؟ دوستان و نزدیکان او چطور؛ نظر آنها درباره‌ی ارتباط با این فرد چیست و این روابط را چگونه توصیف می‌کنند؟

سوال‌هایی که در این حوزه باید پاسخ داده شوند تنها به همین موارد محدود نمی شوند؛ این لیست می‌تواند ادامه پیدا کند و جواب‌های مهمی را برای شناخت شخصیت زنان در اختیار ما قرار دهد. مخصوصاً که حساسیت زنان نسبت به روابط اجتماعی در بسیاری از موارد، بیش از مردان است و این موضوع اهمیت جواب به این سوالات را دو چندان می‌کند.

طرز برخورد با مشکلات

در طول شبانه روز اتفاقات زیادی در حال رخ دادن اند که باب میل ما نمی باشند. مشخصا کسانی که توانایی برخورد مناسب با این ناملایمات را نداشته باشند، در زندگی دچار مشکلات عدیده ای می شوند و باید هرچه سریعتر برای حل و فصل این مشکلات اقدام کنند. افراد عصبی مزاج که با اولین تلنگر از کوره در می‌روند، افرادی در برخورد با کوچکترین مشکلات روزمره، به سرعت تسلیم می‌شوند، کسانی که همیشه منتظر حضور یک یار کمکی هستند تا مشکلاتشان را حل و فصل کنند تنها بخشی از اینگونه افراد هستند.

طرز برخورد هر شخص با مشکلاتی که در زندگی گریبان گیر او می شود، میتواند نشان دهنده شخصیت وی، سطح رشد فکری او، توانایی مدیریت شرایط بحرانی، و بسیاری از توانایی‌ های حیاتی دیگری که فرد موفق به کسب آنها شده است را به ما نشان بدهد.

کلام وب سایت شفاتل، زنجیره انتقال سلامت

در این نوشته از وب سایت شفاتل شما را با یکی از مهم ترین موضاعات روانشناسی یعنی روانشناسی شخصیت زن آشنا کردیم. توجه داشته باشید که مشاهده دقیق رفتار های یک زن میتواند اطلاعات جامعی را در مورد شخصیت آن زن در اختیار شما قرار دهد. روانشناسی شخصیت زنان برعکس ذهنیتی که برای بسیاری شکل گرفته است، یک کار غیر ممکن نیست. تنها نیاز است نکات خاصی را بدانیم و به آنها توجه کنیم، تا متوجه شویم با دقت به نشانه‌ها می‌توان به چه سطح بالایی از شناخت دست پیدا کرد.

امیدواریم که از این نوشته از وب سایت شفاتل لذت برده باشید و توانسته باشیم رضایت شما را از این مقاله کسب کرده باشیم.

    هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

ارسال پیام

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای مورد نیاز علامت گذاری شده است