روانشناسی بالینی چیست

روانشناسی بالینی چیست

مقدمه

آیا میدانید که روانشناسی بالینی چیست و از چه بخش هایی تشکیل شده است؟! در طول دوران کودکی بیشتر افراد، به دلایل متعددی موانعی برای رشد و بلوغ صحیح عاطفی افراد وجود داشته است. در شرایطی که حتی رفتار والدین کودک توام با مهربانی و مهرورزی و عشق علاقه نیز باشد، باز هم نمیتوان دوران کودکی شخص را دورانی بدون آسیب در نظر گرفت! آسیب های روانی حاصل از دوران کودکی را آسیب های آغازین نام گذاری کرده اند. بنابراین باید در نظر داشت که همه افراد نیازمند روان درمانی و مشاوره های روانشناسی می باشند.

با وجود این که هنوز کوتاهی هایی در رابطه با مراجعه به روانشناسان صورت میگیرد؛ ما در این نوشته از وب سایت شفاتل شما را با یکی از مهم ترین مسائل حوزه سلامت روان یعنی روانشناسی بالینی آشنا کرده ایم. در حوزه سلامت روان، بسیاری از شاخه ‌ها به ‌وجود آمدند که هر کدام مربوط به موضوع خاصی از سلامت روان می‌ باشند. در این جا ما منحصرا روانشناسی بالینی را مد نظر قرار داده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر، با ما و این مقاله تا انتها همراه باشید.

روانشناسی بالینی چیست

برای این که یک شناخت نسبی در ابتدای موضوع از روانشناسی بالینی داشته باشید، ابتدا دست به معرفی این شاخه از علم روانشناسی زده ایم.

روانشناسی بالینی شاخه ای از علوم گسترده مربوط به سلامت روان می باشد که به بررسی ناهنجاری های کلامی و رفتاری می پردازد؛ و این ناهنجاری ها منجر به ایجاد ناراحتی های بالینی و اختلالاتی در فرد می شوند. تعریف انجمن روانشناسی آمریکا از روانشناسی بالینی به این صورت است: هنر و فنی که با مسائل سازگاری انسان‌ ها سر و کار دارد.

تاریخچه مختصر روانشناسی بالینی

در سال 1859، کتاب داروین با عنوان “منشا انواع ” چاپ شد و کمک بسیاری به علوم وراثت و بیولوژیکی کرد. در سال 1869 متأثر از کشفیات داروین، گالتن در مورد ارثی بودن بلوغ تحقیق کرد و کتاب “بلوغ ارثی” را چاپ کرد و در سال 1882 لابراتوار را در لندن که مشخصات جسمی و روانی افراد را جمع آوری و اندازه می گرفتند را تاسیس کرد. و در سال 1892 مقیاس روانی را اولین بار مک کین کتل به کار برد که برای سنجش عقب ماندگی ذهنی استفاده می شود. و آغاز حرفه روانشناسی را در سال 1892 می دانند. اما آغاز روانشناسی بالینی را در سال 1896 ، توسط لاتیز ویتمر(witmer) می دانند.

چهار اصل مهم و اساسی روانشناسی بالینی

چهار اصل مهم و اساسی روانشناسی بالینی به صورت زیر می باشند:

1#_ ارزیابی و تشخیص

ارزشیابی تشخیصی یک اصل است که باید از قبل از مشخص شدن روش درمان مشخص شود.

2#_ مشورت

روانشناسی یک رشته ای است با هزاران رشته تخصصی، برای درمان باید تیمی متشکل از متخصصین با رشته های تخصصی مختلف در مورد آن موضوع باهم به بحث و مشاوره بپردازند.

3#_ امور اجرایی

 هیچ کاری بدون مطالعه و تحقیق صورت نگیرد.

4#_ پیشگیری

 پیشگیری از بروز مشکلات و ناراحتی هایی که ممکن است در آینده به وجود بیاید و سریع تر درمان صورت گیرد.

فعالیت های روانشناس بالینی چگونه است؟!

به صورت کلی فعالیت های روانشناسی بالینی بسیار گسترده است که برخی از آن ها به شرح زیر می باشند:

1#_  فردی

مشاوره فردی زمانی است که با حضور مشاور و مراجع در جلسه درمان به اوضاع و احوال و ناراحتی های بالینی مراجع که در هر زمینه ای می تواند باشد پرداخته شده و این مسائل مورد بررسی قرار می گیرند.

2#_ گروهی

بسیاری افراد هستند که مشکلات مشابهی دارند. روانشناس بالینی می تواند با آگاه شدن از این مشکلات و قبول مراجعان، یک گروه تشکیل داده و مشاوره را با گروه دنبال کنند. برای اطلاع بیشتر در زمینه گروه درمانی کلیک کنید.

3#_  خانواده درمانی

مشاوره خانواده زمانی صورت می گیرد که برای حل مشکل تغییر نگرش و رفتار، به حضور همه اعضای خانواده نیاز باشد.

4#_  شناخت درمانی

در این روش به فرد کمک می شود که از افکار و احساسات منفی خود آگاهی پیدا کند و سعی بر کنترل آن ها بگیرد. پس از شناسایی و کنترل این افکار و احساسات، شروع به تغییر این افکار و احساسات می کنند. در نهایت رفتار اصلاح شده و احساسات مثبت جایگزین آن‌ ها می‌ شود.

5#_ طرحواره درمانی

به طور کلی طرحواره درمانی به صورت ریشه‌ ای و عمقی به حل مشکلات و درمان اختلالات می‌ پردازد. طرح واره ها کهن الگوهایی هستند که در کودکی شکل می‌گیرند.

6#_ مواجهه درمانی

مواجهه درمانی یکی از فنون روانشناسی در درمان انواع ترس، فوبیا و وسواس است. به عنوان مثال فردی که از گربه می‌ترسد، ابتدا با تصویر سازی ذهنی او را آماده رو به رو شدن با گربه می کنند. سپس عکس‌ های گربه را به اون نشان می‌ دهند و در مرحله بعد عروسک گربه را می‌ آورند و این کار تا لمس گربه واقعی ادامه می‌یابد. مشاور با تکنیک هایی که انجام می دهد رفته رفته ترس را از بین می‌برد.

7#_ بازی درمانی

برای درمان اختلالات رفتاری کودکان، بهترین روش استفاده از روش بازی درمانی و قصه درمانی است. زیرا کودکان به دلیل سن کم شان، گفتگو درمانی تاثیر کم تری بر روی آن ها می گذارد و باید با روش هایی که متناسب با سن آن هاست، درمان صورت بگیرد.

8#_ روان درمانی به صورت تلفنی و آنلاین

در هر زمانی که فرد به هر دلیلی نتواند در جلسات حضوری مشاوره حاضر شود، می تواند از مشاوره تلفنی و آنلاین کمک بگیرد که مزیت های زیادی مانند، صرفه جویی در وقت، انرژی و هزینه را دارد.

وظایف روانشناس بالینی

روانشناسان بالینی برای تشخیص اختلالات روانشناختی از روش های مختلف روان درمانی با توجه به رویکرد های نظری که در درمان بعضی از اختلالات به کار می گیرند، استفاده می کنند. از جمله این روش‌ ها میتوان به: بررسی تاریخچه فردی، مشاهده رفتار فرد بیمار، مصاحبه های بالینی و آزمون‌های روانی اشاره کرد. برخی از دیگر وظایف روانشناس بالینی به شرح زیر می باشد:

 

درمان اختلالات روانشناختی از جمله افسردگی، اضطراب، وسواس و فوبیا، ناسازگاری، عقب ماندگی ذهنی، اعتیاد به مواد مخدر و الکل، تعارضات زناشویی و مشکلات جنسیارائه شهادت در تنظیمات قانونی

 

تدریس، اغلب در سطح دانشگاه

 

انجام تحقیقات

 

ایجاد و اجرای برنامه هایی برای درمان و پیشگیری از مشکلات اجتماعی

 

برخی از روانشناسان بالینی ممکن است روی یکی از این رشته ها تمرکز کنند یا چندین مورد از این خدمات را ارائه دهند. برای مثال فردی ممکن است به طور مستقیم با بیمارانی که به دلیل اختلالات روانشناختی در بیمارستان بستری شده اند کار کند، در حالی که یک مطب خصوصی درمانی نیز دارد که خدمات سرپایی کوتاه مدت و بلند مدت را به کسانی که برای مقابله با پریشانی روانشناختی نیاز به کمک دارند، ارائه می دهد.

حیطه‌های شغلی روانشناسی بالینی

روانشناسان بالینی می‌ توانند در مراکز مشاوره و کلینیک‌ ها، مراکز مشاوره کودکان، بیمارستان‌ های روانی، دادگاه‌ های کودکان یا سازمان‌های نظارت بر بزهکاران، درمانگاه‌ های بهداشت روانی، مدارس، نهادهای مرتبط با روان‌پزشکی، زندان ها، دانشگاه‌ها، پرورشگاه‌ها، کودکستان‌ها، کلینیک‌های درمان اعتیاد،کارخانه‌ها و انواع دیگر موسسات مشغول به کار شوند. همچنین روانشناسان بالینی یا روانشناسان کودک می‌توانند با کسب مجوزهای مربوطه اقدام به تاسیس مهدکودک و سرای سالمندان کنند.

کلام وب سایت شفاتل، زنجیره انتقال سلامت

در این مقاله از وب سایت شفاتل به بررسی این موضوع مهم که روانشناسی بالینی چیست و چه تاثیری در زندگی افراد دارد، پرداختیم. آموختیم که روانشناسی بالینی رشته ای از روانشناسی است که به بررسی اختلالات روانی و درمان آن ها با دید عمیق تر و ریشه دارتری می پردازد. شکل ارائه خدمات مشاوره ای روانشناسی به صورت حضوری، آنلاین (صوتی یا تصویری) و تلفنی می باشد. شما میتوانید برای کمک گرفتن از بهترین روانشناسان بالینی از روانشناسان مرکز روانشناسی شفاتل تماس بگیرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مشاوره تلفنی و حضوری اینجا را کلیک کنید.

 

    هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

ارسال پیام

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای مورد نیاز علامت گذاری شده است