بیماریهای روانی کدامند و چه تاثیراتی بر زندگی ما دارند

بیماریهای روانی کدامند و چه تاثیراتی بر زندگی ما دارند

مقدمه

یا همان بیماری های روانی به دسته از بیماری ها گفته می شود که با تاثیر بر تفکر و رفتار شخص، موجب ایجاد ناراحتی و ناتوانی در افراد مبتلا می شود. در بسیاری از موارد علل بیماری های روانی به وضوح مشخص نیست ولی مشخصا عوامل ژنتیکی و نوع تعامل فرد با دیگران در آن دخیل می باشد. ما در این نوشته از وب سایت شفاتل شما با 12 اختلال روانی شایع و پردردسر آشنا کرده ایم. همچنین مطالبی را در رابطه با مهم ترین علل بیماری های روانی و راه های تشخیص آن به شما عنوان کرده ایم. پس با همراه باشید.

انواع بیماری های روانی

به صورت کلی بیماری های روانی انواع متفاوتی می باشند. اختلالاتی همچون؛ اختلالات عصبی رشد، اسکیزوفرنی و روان پریشی، اختلالات دو قطبی، اختلالات کنترل ادرار ، اختلالات شخصیتی و … از انواعی از بیماری های روانی می باشند. برای کسب اطلاعات و اخبار بیشتر در رابطه با انواع بیماری های روانی و آخرین اطلاعات پزشکی در این باره، با این نوشته از وب سایت شفاتل همراه باشید.

اختلالات عصبی رشد

اختلالات عصبی رشد شامل طیف وسیعی از مشکلات می باشد که معمولا این درگیری ها در سنین کودکی و قبل از دوران مدرسه شروع می شوند. این اختلالات بیشتر شامل؛ اختلال طیف اوتیسم، اختلال نقص توجه، بیش فعالی (ADHD) و اختلالات یادگیری می باشند.

در یک تعریف کلی میتوان اختلالات عصبی رشد را این گونه توصیف کرد؛ اختلالاتی هستند که در آن‌ها، روند رشد مغز و دستگاه اعصاب مرکزی به درستی طی نمی‌شود.

اسکیزوفرنی و روان پریشی

یک سری از اختلالات روانی باعث جدایی فرد از واقعیت ها می شوند. شناخته شده ترین نمونه برای این گفته، بیماری اسکیزوفرنی می باشد.

روان‌گسیختگی،اسکیزوفرنی یا شیزوفرنی یا Schizophrenia یک بیماری روانی است که با رفتار و گفتار غیرعادی و کاهش توانایی درک واقعیت همان اختلال در واقعیت سنجی نمایان می‌شود.

اختلالات دو قطبی و بیماری های مرتبط با آن

اختلال دوقطبی Bipolar disorder، نوعی اختلال روانی می باشد که با دوره‌های افسردگی، شیدایی و خلق غیرطبیعی مشخص می‌شود. چنانچه سطح انرژی بیمار بالا باشد و این حالت با روانپریشی نیز همراه باشد، به آن حالت شیدایی یا مانیا می گویند.

اختلالات افسردگی

اختلالات افسردگی یکی از مخرب ترین انواع بیماری های روانی می باشد که بر احساسات فرد تاثیرگذار است و عملکرد او را تحت تاثیر قرار می دهد. اختلالات افسردگی شامل اختلال افسردگی و اختلال دیسفوریک قبل از قاعدگی نیز می باشد. اختلالات افسردگی اکثرا در دهه های چهارم و پنجم زندگی افراد آغاز می شوند؛ اما با این حال امکان شیوع این مشکلات در جوانان 20 تا 30 سال نیز وجود دارد. افسردگی می‌تواند منجر به عدم تمرکز و مسئولیت پذیری فرد در زندگی شود؛ بنابراین ممکن است فرد افسرده کنترل و تمایل خود را برای ادامه زندگی از دست بدهد و موجب عدم لذت فرد از زندگی می‌شود. یک فرد افسرده به سمت مشکلاتی همچون: بدبینی، انتقاد، عدم اعتماد به نفس و کاهش احساسات و قدرت تخیل هدایت می‌شود. گاها افسردگی موجب بروز اختلالات اضطرابی نیز می گردد. درباره اختلالات اضطرابی نیز در ادامه ی این مقاله از وب سایت شفاتل توضیحاتی را داده ایم.

اختلالات اضطرابی

اضطراب احساسی است که در پی پیشبینی فرد از بروز خطر در آینده و همراه با نگرانی بیش از حد به وجود می آید. وسواس فکری، اختلالات مربوط به استرس و سانحه، اختلالات تجزیه، اختلالات علائم جسم، اختلالات مرتبط با غذا خوردن، اختلالات کنترل ادرار، اختلالات خواب، اختلالات جنسی، آشفتگی جنسیتی، اختلالات مخرب كنترل رفتار، آشفتگی جنسیتی از جمله اختلالات اضطرابی هستند که به صورت خلاصه و مفید در ادامه این مقاله ای وب سایت شفاتل برای شما عنوان کرده ایم.

انواع اختلالات اضطرابی

وسواس فکری و اختلالات مرتبط با آن : شامل وسواس در افکار و اعمال تکراری می شود. انواع آن، اختلال وسواس، اجباری احتکار و وسواس کندن مو (تریکوتیلومانیا) می شود.

اختلالات مربوط به استرس و سانحه : اختلالاتی هستند که فرد در هنگام و یا بعد از یک رویداد استرس زا در زندگی، در مقابله با آن مشکل پیدا می کند.

اختلالات تجزیه : شامل اختلالاتی مانند اختلال هویت جدا کننده و فراموشی جدا کننده، می شوند که در آن ها احساس فرد مختل می شود.

اختلالات علائم جسمی : فرد مبتلا به یکی از این اختلالات ممکن است دارای علائم جسمی باشد که باعث اضطراب و اختلال در عملکرد سیستم بدن می شود. این اختلالات شامل اختلال علائم جسمی، اختلال اضطراب بیماری و اختلال تحریک آمیز است.

اختلالات مرتبط با غذا خوردن : این اختلالات شامل اختلالات مرتبط با غذا خوردن است که بر تغذیه و سلامتی تأثیر می گذارد و شامل بی اشتهایی عصبی و اختلال پرخوری می شود.

اختلالات کنترل ادرار و مدفوع Elimination disorders : این اختلالات مربوط به دفع نامناسب ادرار یا مدفوع است که به طور تصادفی انجام می گیرد. خیس کردن تخت شبانه (شب ادراری) نمونه ای از این اختلال است.

اختلالات خواب : اختلالات مربوط به خواب مانند بی خوابی، آپنه خواب و سندرم پاهای بی قرار که نیاز به مراقبت و درمان پزشکی دارند.

اختلالات جنسی : این موارد شامل اختلالات مربوط به مسائل جنسی مانند انزال زودرس و اختلال ارگاسم زنانه هستند.

آشفتگی جنسیتی : فرد در آشفتگی جنسیتی شدیدا از جنسیت خود ناراضی و ناراحت است و آرزو و میل شدید در بودن به جنس مخالف دارد.

اختلالات مخرب كنترل رفتار : این اختلالات شامل مشکلات مربوط به خود کنترلی عاطفی و رفتاری می باشد و شامل کلپتومانیا آتش افروزی اجباری) و یا اختلال انفجاری متناوب می شوند.

اختلالات وابسته به مواد مخدر و اعتیاد

اختلالاتی که در این دسته قرار میگیرند، مشکلات مربوط به استفاده بیش از حد از موادی مانند:  الکل، کافئین، تنباکو و مواد مخدر و داروها می باشند. در مواردی اختلال به شرط بندی و قمار نیز از این دسته رفتارهای اعتیادی می باشد. اختلالات وابسته به مواد و اعتیاد یک وضعیت پزشکی است که در آن استفاده از یک یا چند ماده منجر به اختلال بالینی می‌شود. تشخیص این اختلالات با مجموعه ای از علائم ذهنی، جسمی و رفتاری انجام می‌شود.

اختلالات شناختی

اختلال شناختی یک نوع بیماری می باشد که بر توانایی فرد در تفکر و استدلال موثر است. این مشکلات شامل؛ هذیان، و اختلالات شناختی ناشی از شرایط یا بیماری هایی مانند آسیب مغزی یا آلزایمر هستند. اختلالات شناختی (CD)، همچنین به نام اختلالات عصبی-شناختی (NCDs) خوانده می‌شود، دسته‌ای از اختلالات روان که در درجه اول بر توانایی‌های شناختی از جمله یادگیری، حافظه، درک و حل مسئله تأثیر می‌گذارد. اختلالات عصبی شناختی شامل دلیریوم و اختلال عصبی شناختی ماژور و مینور (که قبلاً با عنوان زوال عقل یا دمانس شناخته می‌شد) است.

اختلالات شخصیتی

همانطور که از نام این نوع اختلال مشخص است، این اختلال مجموعه ای از رفتار های ناسالم افراد را شامل است که باعث ایجاد مشکلاتی در زندگی و روابط فرد می شود. از انواع این اختلالات می شود به رفتار های ضد اجتماعی و خودشیفتگی، اختلال تجزیهٔ هویت، اختلال وسواس فکری-عملی و اختلال وحشت‌ زدگی نام برد.

اختلالات سادیسم جنسی

اختلالات سادیسم جنسی شامل علاقه جنسی است که موجب پریشانی یا اختلال شخصی می شود. در این حالت ممکن است شخص به فرد دیگری آسیبی جدی وارد کند. نمونه هایی از این بیماری: اختلال سادیسم جنسی (دیگر آزاری) و اختلال پدوفیلی یا همان تمایلات جنسی به کودکان می باشند.

اختلالات تغذیه ای

این نوع اختلال با نگرانی وسواسی در رابطه با وزن و الگوی تغذیه همراه است. بی اشتهایی عصبی، پراشتهایی عصبی، اختلال نشخوار، اختلال پایکا و اختلال پرخوری افراطی انواع اختلالات تغذیه ای می باشند.

اختلالات وسواسی- جبری

اختلال وسواس- جبری یکی از شایع ترین بیماری های روانی می باشد. اختلال وسواس فکری، اختلال خود زشت انگاری، اختلال احتکار، اختلال کندن مو، اختلال کندن پوست رایج ترین انواع اختلال وسواسی- جبری می باشند.

راه های تشخیص انواع بیماری های روانی

تا اینجای این نوشته از وب سایت شفاتل شما را با انواعی از بیماری های روانی آشنا کرده ایم. در ادامه می خواهیم شما را با انواعی از راه های تشخیص بیماری های روانی آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

سه راه برای تشخیص بیماری های روانی وجود دارد. این سه راه شامل معاینه بدنی، آزمایش، ارزیابی روان شناختی میباشد. درباره راههای تشخیص بیماری روانی به اختصار توضیح میدهیم.

معاینه بدنی : پزشک برای تشخیص بهتر در مرحله اول علائم بیمار را برای رد یا تایید کردن مشکلات جسمی احتمالی بررسی می کند.

آزمایشات : این آزمایشات ممکن است شامل بررسی عملکرد تیروئید یا غربال گری برای مصرف الکل و مواد مخدر باشد.

ارزیابی روانشناختی : پزشک یا روانشناس در مورد علائم، افکار، احساسات و الگوهای رفتاری با بیمار صحبت می کنند و احتمال دارد از او بخواهد، پرسشنامه ای را پر کند.

مهم ترین علل بیماری های روانی

بیماری روانی، عامل اصلی ناتوانی است. بیماری روانی درمان نشده می تواند باعث ایجاد مشکلات عاطفی شدید، رفتاری و سلامت جسمی شود. و روان درمانی نیز به همین دلیل موثر ترین راه درمان اختلالت روانی است. عوارضی که گاه با بیماری روانی مرتبط می شود، شامل موارد زیر است:

انزوای اجتماعی

فقر، بیکاری و بی خانمانی

درگیری های درون خانوادگی

مشکلات ناشی از مسائل مالی

نارضایتی و کاهش لذت از زندگی

اختلال در برقراری روابط با دیگران

سیستم ایمنی ضعیف بدن و ایجاد عفونت ها

بیماری های قلبی و سایر شرایط پزشکی

مشکلات مربوط به دخانیات، الکل و سایر داروها

خودزنی و آسیب رساندن به دیگران، از جمله خودکشی یا قتل

از دست دادن شغل یا ترک تحصیل یا سایر مشکلات مربوط به کار و تحصیل

سوابق بیماری خانوادگی

شرایط محیطی نامناسب قبل از تولد

ترکیبات شیمیایی مغز

کلام وب سایت شفاتل

در این نوشته از وب سایت شفاتل شما را با انواع بیماری های روانی و علل بروز آن ها آشنا کردیم. توجه داشته باشید که ابتلا به بیماری های روانی  قادر است سلامتی فرد، زندگی مشترک و حتی زندگی اجتماعی فرد را نیز تحت تاثیر قرار  دهد. بیماری روانی قادر است روابط عاطفی را تحت تاثیر قرار داده و مشکلات جدی ایجاد نماید؛ پس همواره مراقب خود باشید تا نه به خود و نه به اطرافیانتان آسیبی وارد نشود.پ

شما میتوانی برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با انواعی از بیماری های روانی و روش های خانگی درمان آن ها با کارشناسان و متخصصین اعصاب و روان وب سایت شفاتل ارتباط برقرار کنید. امیدوارم که از این نوشته لذت برده باشید و مطالب آن مورد توجه شما قرار گرفته باشد.

    هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

ارسال پیام

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای مورد نیاز علامت گذاری شده است